donderdag 14 februari 2013

zwak

ik heb een zwak voor veel dingen, en één daarvan is zout. hoewel ik weet dat het niet goed voor me is, blijf ik er te veel van eten. als ik iets haat is het namelijk eten wat niet op smaak is, flauw. ik hou van sterke smaken, van heel pittig, heel kruidig, heel zuur en dus ook van zout. vooral de sea salt flakes van maldon (kun je gewoon bij de supermarkt kopen) vind ik heerlijk en bijna onmisbaar in mijn keuken. ze hebben ook gerookt zeezout, dat is helemaal perfect. dat hebben ze in ieder geval bij meeuwig in amsterdam.

ik ben zelf niet zo van zoet maar wat zout maakt veel goed. chocola met zout bijvoorbeeld. of gezouten karamel. met dat in mijn achterhoofd maakte ik deze muesli met vanille en zeezout.



meng ongeveer een halve zak havervlokken met een flinke eetlepel kokosolie, ongeveer een halve eetlepel vanille-extract, wat pompoen- en zonnebloempitten, wat gemengde, ongezouten en ongebrande noten, wat amaranth of gierst voor extra knapperigheid en wat zeezoutvlokken naar smaak. als je die niet hebt kun je ook wat gewoon zeezout gebruiken, gebruik dan wel minder. of himalayazout, schijnt ook reuze gezond te zijn. 



(havervlokken dus, geen havermout. die kun je bij elke natuurwinkel en bij sommige supermarkten kopen. je kunt ook elk ander soort vlokken gebruiken; vier koren vlokken, zeven koren vlokken, speltvlokken. go crazy. goed vanille-extract is duur, maar de investering meer dan waard. een klein flesje kost bij rio de bio, waar ik het koop, ongeveer vijf euro maar je doet er best lang mee en het is niet te vergelijken met chemische vanille. laat je dus niet verleiden door goedkope nep-vanille bij de toko bijvoorbeeld, dat is heel erg vies. dan kun je het nog beter weglaten. met havervlokken of andere vlokken en kokosolie als basis kun je in de muesli doen wat je lekker vindt en in huis hebt)


vanmiddag maakte ik ook knoflookolie. iets wat ik van jeordy, mijn baas en kok bij geniet, heb afgekeken. eigenlijk te makkelijk voor een recept maar iets waar veel mensen niet aan denken en je hebt er geen hele dure olijfolie voor nodig. in de koelkast kun je het, in een schone fles, een paar weken bewaren. 

pureer voor een liter knoflookolie vier grote teentjes of zes kleine teentjes knoflook met olijfolie. giet in een schone fles en zet in de koelkast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten