dinsdag 12 februari 2013

beloofde brownies

bij deze. bietenbrownies!

na wat verschillende dingen uitgeprobeerd te hebben is dit voorlopig de beste versie. ik heb geen recept en ben nooit zo van het afwegen dus erg nauwkeurige hoeveelheden heb ik niet. ik heb een maatkannetje gebruikt maar een weegschaal is makkelijker, als je die hebt. 

ik heb in deze brownies behalve bietjes ook cashewnoten en wat bloedsinaasappelsap gedaan maar die laatste twee kun je ook weglaten. ik vind het wel erg goed werken want het sap maakt het wat frisser en de noten maken het rijker en romiger van smaak. in plaats van bloedsinaasappels kun je ook gewone sinaasappels gebruiken trouwens, ik denk niet dat je het verschil zult proeven. ik vind ze alleen zo mooi dus als ik ze zie heb ik de onbedwingbare behoefte om ze te kopen.



het leuke van deze brownies vind ik dat je met relatief gezonde ingrediĆ«nten iets kunt maken wat niet onder doet voor de vette suikervariant. tenminste, dat vind ik. natuurlijk is dit niet iets wat je onbeperkt moet eten, in ieder geval niet met het idee dat dat goed voor je is. toch, als je zin hebt in iets zoets, lijkt het me altijd een goed idee om het zelf te maken. het is niet moeilijk, geeft voldoening, je huis ruikt heerlijk, je weet precies wat er in zit en het kost net genoeg moeite om te zorgen dat je het niet elke dag doet. 



hoe lang ze in de oven moeten is afhankelijk van een paar dingen: van je oven, van de vorm waar je ze in bakt en van je smaak. zo heb ik een klein rottig oventje en geen brownievorm maar alleen een cakevorm en hou ik ervan als het van binnen nog een beetje vloeibaar en plakkerig is, 'gooey' zoals ze dat zo mooi zeggen in het engels. ik bakte ze dus ongeveer een half uurtje op honderdtachtig graden. doordat het een vrij nat beslag is lijkt de kans dat ze droog worden me vrij klein en dat is essentieel voor een goede brownie. 



als je cashews gebruikt moet je die voor je begint even laten werken in water, minstens een half uur maar liever langer. op die manier kun je ze makkelijk pureren en word het mooi romig. en niet onbelangrijk: je staafmixer is je dankbaar.

 
meng voor de bietenbrownies twee deciliter zonnebloemolie met tweehonderd gram oerzoet, honderd gram cacao, een deciliter soja of andere plantaardige melk, een snuf zout en een handje gepureerde cashews. doe er een grote geraspte biet, een ei en het sap en de schil van een (bloed)sinaasappel bij en meng goed. voeg vervolgens ongeveer tweehonderd gram speltmeel en twee theelepels bakpoeder toe (ik gebruikte honderd gram meel en honderd gram bloem) en meng kort, tot het allemaal net gemengd is. als je te lang roert wordt de brownie taai. doe het beslag in een bakvorm en bak tot de bovenkant stevig is maar de binnenkant nog zacht. ongeveer een half uurtje op honderdtachtig graden dus. 


(omdat speltmeel beter voor je is dan bloem, en zeker beter dan witte bloem gebruik ik half om half meel en bloem. als je alleen speltmeel gebruikt vind ik het wel erg grof worden qua structuur. als je geen speltmeel- en bloem kunt vinden kun je ook half volkorenmeel, half gewone patentbloem gebruiken. het ei kun je voor een vegan versie ook makkelijk weglaten, de brownie die ik zonder ei maakte werd wat minder luchtig maar nog steeds lekker. verder gebruik ik gewoon cacaopoeder, geen rauw cacaopoeder. dat heb ik een keer gekocht maar het was zo duur dat ik me een beetje opgelicht en een aansteller voelde. het verschil is dat rauw cacaopoeder niet verhit is geweest maar de gezondheidsvoordelen zijn nogal omstreden en niet bewezen dus heb ik het extra geld er eerlijk gezegd niet voor over. daarbij vind ik het een stuk minder lekker, doorslaggevende factor)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten