zondag 16 september 2012

troost

lievelingseten is als lievelingsmuziek of lievelingsfilms kiezen: kan niet. toch valt zelfgemaakte soep wel in de categorie lievelings, zeker in de winter. omdat een pan soep maken makkelijk, zeer bevredigend en bovenal ontzettend troostrijk is, doe ik het zo vaak mogelijk. de basis is eigenlijk altijd hetzelfde. ik fruit een ui met grof gehakte knoflook en een beetje chilivlokken in een beetje kokosolie op een heel zacht vuurtje tot de ui zacht is. daarna doe ik de groente erbij en bak ik dat op een iets hoger vuur even mee zodat de smaken goed loskomen. bouillon erbij, zachtjes laten koken tot de groente zacht is en pureren met de staafmixer. neem hierna vooral even de tijd om goed naar het resultaat te kijken. eet. en deel het uit als het lekker genoeg is. deze soep van wortel met zoete aardappel en appel heb ik al honderd keer gemaakt en kan niet mislukken. door het heel goed te pureren met een staafmixer wordt de soep heel romig zonder room te gebruiken.

begin zoals ik hierboven heb opgeschreven en snijd terwijl de ui glazig wordt een kilo winterwortel, een zoete aardappel en een appel in stukken. doe ze bij de ui en de knoflook en bak even mee. doe er na een paar minuten water en de bouillonblokjes bij, de groenten moeten nét onder staan. per halve liter water heb je een bouillonblokje nodig, ik gebruik bijna altijd de blokjes van zonnatura omdat daar geen suiker of gehard vet in zit. laat de soep met de deksel half op de pan zachtjes koken tot de groenten zacht genoeg zijn om te pureren. dat duurt ongeveer een half uurtje. gebruik een goede staafmixer en pureer de soep net zo lang tot het een geheel is en het er mooi romig uitziet. proef goed! serveer in een mooi kommetje met wat vers gemalen peper, fijngeknipte platte peterselie en wat geroosterde pompoenpitten

(als je net als ik van pittig houdt kun je een eetlepel harissa met de ui mee fruiten. je kunt de chilivlokken dan weglaten)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten