zondag 30 september 2012

ontspannen boerenkool

rauwe boerenkool klinkt niet bepaald als lekker om te eten. en dat is het ook niet echt. omdat boerenkool een van de meest gezonde groenten is en een stamppot niet echt mijn soort eten is, heb ik het een paar keer geprobeerd. het bleef iets stekeligs en hards wat voelt alsof je bent vergeten om er iets mee te doen. koken bijvoorbeeld. de oplossing kwam in de vorm van een recept op de blog mynewroots.blogspot.com. gemasseerde boerenkool, jawel. klinkt als onzin maar door de boerenkool een paar minuten in te wrijven met olijfolie en citroensap wordt het zacht en verandert het zowel van kleur als structuur. en het werd echt lekker. 

doe een halve zak boerenkool (driehonderd gram in dit geval) in een grote kom en giet er een flinke scheut olijfolie, zout, en een beetje citroensap overheen. kneed, of masseer, of wrijf, de olie in de boerenkool tot de kleur en structuur verandert. duurt ongeveer vier minuten. ik combineerde het op aanraden van mynewroots met druiven en avocado. daarbij maakte ik een misodressing van vier eetlepels olijfolie, een eetlepel citroensap,een halve eetlepel mosterd, een eetlepel witte misopasta, een teentje knoflook uit de pers, een gesnipperd sjalotje, een eetlepel maanzaad en zout en peper. het is lekker om de dressing er overheen te gieten en het even te laten staan zodat de smaken goed kunnen intrekken. ik deed er ook wat geroosterde amandelen bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten