donderdag 4 oktober 2012

vistoffee

zalm is misschien niet het meest uitdagende en originele ingrediënt dat er bestaat, maar wel een van de lekkerste. ik gaar zalm meestal in de oven, gewikkeld in aluminiumfolie. op die manier blijft de vis mooi zacht en door de oven op een lage temperatuur te zetten gaart het niet te snel. zoals ik van jeordy leerde: als je vis op een te hoge temperatuur bereidt, gaan de eiwitten kapot. dat kun je zien aan het witte laagje dat er dan aan de buitenkant van de vis ontstaat. door de oven op maximaal op honderdvijftig graden te zetten, voorkom je dat én droogt de vis niet zo snel uit. hoe lang je de vis in de oven doet, is afhankelijk van de grootte van het stukje, van je oven en van je smaak. 

zalm en witte miso houden van elkaar. een half uurtje voordat je wilt gaan eten, smeer je een stukje ontdooide of verse zalm daarom in met een mengsel van gelijke delen witte misopasta en olijfolie en een teentje knoflook uit de pers met een beetje zout. zet het even weg en verwarm de oven voor op honderdvijftig graden. in de tussentijd maak ik er linzen bij omdat ik dat heel lekker vind in combinatie met zalm. hiervoor snipper je een sjalotje of een kleine ui en snijd je een teentje knoflook fijn. doe dat samen met een flinke scheut olijfolie in een pan op een laag vuurtje. als de ui glazig is, doe je er ongeveer driehonderd gram gekookte linzen bij. laat ongeveer tien minuten warm worden terwijl je af en toe roert. de zalm kun je nu in een driedubbelgevouwen stuk aluminiumfolie vouwen, samen met de marinade. zorg dat het pakketje goed dicht zit, ik vouw het meestal in een toffeevorm. doe in de oven, na een kwartiertje is de zalm net gaar maar nog aan de rauwe kant. precies zoals ik het wil. ondertussen zijn de linzen ook klaar. doe ze in een kom samen met een paar handen rauwe spinazie en meng voorzichtig. giet er nog een beetje olijfolie en een beetje lekkere azijn over, bestrooi met pitten en eet met de zalm. 

(ik vind het lekkerder om linzen zelf te koken omdat die meestal steviger blijven dan linzen uit een blik. er zijn heel veel soorten, neem in ieder geval niet de rode linzen. die zijn wel geschikt voor soep maar vallen snel uit elkaar en zijn voor een salade dus niet handig. als je weinig tijd hebt, zijn kant-en-klare linzen een goede optie. bonduelle heeft blikken met minder vocht waardoor de linzen wat meer bite houden. hetzelfde geldt trouwens voor kikkererwten, die van bonduelle vind ik echt verreweg het lekkerste)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten