maandag 15 oktober 2012

groentehaat

er is veel groentehaat. of op zijn minst groenteweerstand. terwijl koks als yotam ottolenghi de wereld veroveren met zijn overwegend vegetarische restaurants en kookboeken, blijven veel mensen sceptisch over een vegetarische of veganistische levensstijl. 'mensen hebben vlees nodig en ik heb geen geld voor biologisch vlees' is een veel gehoord excuus om lekker kiloknallers te blijven kopen. natuurlijk kan niet iedereen biologisch vlees betalen maar ik ben er stellig van overtuigd dat er meer dan genoeg goede alternatieven zijn. minder vlees eten bijvoorbeeld. en meer groenten.

als ik aan iemand vertel wat ik de dag ervoor heb gegeten, zijn de reacties meestal nou niet bepaald onverdeeld positief. met name broccoli en bloemkool moeten het ontgelden. en laat die laatste nou net mijn lievelingsgroente zijn. of in ieder geval een van mijn lievelings.

snijd een bloemkool in roosjes en doe het op een velletje bakpapier in de oven met olijfolie, zout en peper. wacht tot de randjes bruin zijn, duurt ongeveer een half uurtje op tweehonderd graden. het lekkerst is als je er na een kwartiertje wat amandelen bij doet, die roosteren dan lekker mee met de kool. maak ondertussen een dressing van twee eetlepels tahin, vier eetlepels olijfolie, een eetlepel citroensap, een teentje knoflook uit de pers, een eetlepel maanzaad, zout en peper. eet met verse spinazie op rucola als salade, bestrooid met zonnebloem- en/of pompoenpitten.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten