maandag 15 oktober 2012

restverwerking

als ik quinoa kook, heb ik altijd iets over. vooral omdat ik dan met goede bedoelingen en in het kader van lekker makkelijk voor later te veel maak en je quinoa niet lang kunt bewaren. nu zijn er allerlei recepten om iets met die restjes te doen maar meestal is dat veel werk. uit pure luiheid maakte ik dit en dat bleek erg lekker. het is meer een idee dan een recept want het hangt helemaal af van de hoeveelheid restjes die je hebt. wat je bij de quinoa doet maakt niet zo veel uit, dit is wat ik nog had.

doe het restje quinoa, in mijn geval was dat ongeveer 2 cups, in een ruime kom. fruit in een koekenpan een uitje met een teentje knoflook en doe er een paar flinke handen spinazie bij tot die geslonken is. bestrooi met wat edelgistvlokken. doe het mengsel bij de quinoa, samen met twee eieren. meng goed. ik deed er verder wat zachte geitenkaas, een handje geroosterde amandelen, een handje ontdooide sojaboontjes (edamame) en een handje in luciferreepjes gesneden dadels bij. doe het mengsel in een mengvorm, bestrooi met zonnebloem- en/of pomoenpitten en bak ongeveer dertig minuten in een cakevorm op in de oven op honderdtachtig graden. eet met groene sla.

(voor een shortcut: vergeet het fruiten van het uitje met de spinazie en doe die er gewoon rauw bij. voor de vegan versie kun je de eieren weglaten en een egg-replacer gebruiken of een lijnzaad ei maken: 1 ei = 1 el gemalen lijnzaad in 3 tl water. je kunt het ook helemaal weglaten maar dan valt alles wel uit elkaar en het idee van het bakken in een cakevorm is vooral dat je er prachtige plakken van kunt snijden. de geitenkaas kun je weglaten) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten