zaterdag 8 december 2012

eigen eiwit eerst

op aanraden van mijn moeder keek ik de aflevering van de slag om brussel over soja. ik had wel een stukje gezien maar de hele uitzending maakte veel indruk. de insteek van het programma was vooral het verklaren van de extreem lage prijs van vlees in de supermarkt, en dan met name de kiloknallers. als fel tegenstander van goedkope kilo's vlees ben ik blij dat er mensen zijn die daar verstandige programma's over maken en uitzoeken hoe het nou echt zit. het programma was voor mij niet zo zeer een openbaring, maar meer een bevestiging van het idee wat ik al had. 

de import van goedkope soja voor veevoer zorgt niet alleen voor massale kap van bossen maar maakt ook dat het voor boeren rendabeler is om soja uit braziliĆ« te halen dan het is om zelf voedsel voor hun vee te verbouwen. door een ingewikkeld systeem van europese subsidie wordt dit effect alleen maar versterkt. initiatieven van nederlandse boeren om lupine te verbouwen, waarmee ze bijvoorbeeld hun varkens ook kunnen voorzien van eiwit, worden hiermee ongeveer teniet gedaan. pogingen van groene politici in brussel hebben niets opgeleverd en hebben dankzij de enorme bio-industrielobby's juist het tegenovergestelde bewerkstelligd. in dit geval gaat het niet alleen om de milieuschade, maar ook om het feit dat je een enorme afhankelijkheid van buitenlandse sojaproducenten creĆ«ert. de oplossing ligt vooral in het helpen van boeren die hun eigen veevoer produceren, vandaar het 'eigen eiwit eerst' moment. 

ik ben zo blij dat dit soort programma's nog gemaakt worden bij de publieke omroep. en ik hoop dat de bezuinigingen er niet voor zorgen dat er alleen nog maar gekeken wordt naar amusementswaarde, en dat bijvoorbeeld de slag om brussel en de keuringsdienst van waarde gemaakt blijven worden. de aflevering van de slag om brussel over de megastallensubsidie is ook meer dan de moeite waard, en eigenlijk alle afleveringen. 

kijk de slag om brussel hier terug en bedenk vooral zelf wat je hier van vindt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten