maandag 26 november 2012

eindelijk

eindelijk. na hem al een paar keer bewonderd te hebben bij de keukenafdeling van de hema heb ik de perfecte pan. gekregen in plaats van gekocht, van mijn lieve moeder. hij is behalve prachtig ook zeer functioneel. tot nu toe heb ik alleen nog geprobeerd er soep in te maken maar wat was dat fijn. mijn uien werden mooi zacht en zijn geen seconde aangebrand en de warmte werd precies goed verdeeld. ik fantaseer alvast over uienjam. in het kader van pompoenrestverwerking maakte ik in de tussentijd pompoen-linzensoep. 

hiervoor fruit je een ui met wat chilivlokken en twee tenen knoflook in grove stukken in wat kokosolie tot de ui mooi zacht is. doe er vervolgens twee handen linzen bij en roer even tot alles bedekt is met een laagje olie. doe er een in stukjes gesneden pompoen bij en een appel, ook in stukjes. doe er een beetje kaneel en wat citroensap bij en blus af met groentebouillon tot de groenten net onder staan. breng aan de kook en wacht tot alles zacht genoeg is om te pureren. serveer met wat pompoenpitten en een beetje platte peterselie als je dat hebt. 

(ik gebruikte rode linzen omdat ze goedkoop zijn, makkelijk uit elkaar vallen en dus geschikt zijn voor soep.je kunt ook andere linzen gebruiken als je die toevallig hebt. behalve een pompoen- had ik ook een rucolaoverschot dus dat pureerde ik ook mee. doe ik vaak met soep, een handje spinazie of rucola. veel vitamine en extra smaak)






1 opmerking:

  1. Hai Heldin--> Charlot
    Inderdaad..Wat een Beauty van een pan ! (nooit gedacht dat ik een pan met etiket Beauty zou beplakken!) Hij brengt me terug naar herinneringen met en aan mijn oma. Mijn Omaa-tje wist vooral door de functionaliteit en het de kwaliteit van haar (foeilelijke vond ik ) pan, er ook door haar toverkunsten, kwalitatief waardige gerechten uit te toveren. Het foeilelijke , etiket wat ik dan weer op die van haar plak, is omdat hij een oranje uiterlijk had. Maar daar ging het niet om,hij deed toch zijn werk? Mooi om te lezen dat ,met de komst van deze Beauty van een pan, ;), jou keuken kan komen verblijden en ook jou en je gerechten , in je kokkin-erellen, jouw gerechten van een extra Charlot plezier ingredient doet vergezellen. Waardoor jij ook samen met deze ' Beauty' Be You Ti ful Charlot kwalitatief waardige gercehten uit deze pan weet te toveren! Mooi om te ook mee te lezen en zo getuige te zijn van jou ToverKunsten! Je tover-trucs met voeding, en ook woorden ! Fijn dat je hier ook blij van kan worden en weet je ,ik word ook weer enorm blij met het meelezen van jou 'schrijverij' en ' tovenarij' met woorden ( het is bijna Sinterklaas..dan is het wel geoorloofd nu ..toch??)...met jou manier van schrijven, maak je mij ook weer blij! Naast het delen van je eigen ervaring en het hierin deelgenoot zijn, vind ik deze blog een aanwinst voor mijn digitale 'leven'. Thanks! Hoop dat jij vanochtend een mooie glimlach in je schoen treft! Want van mij , krijg je die zeker! heb een mooie dag! Charlot! Liefs !

    BeantwoordenVerwijderen