dinsdag 13 november 2012

raadsel

gezond eten wordt al snel geassocieerd met afzien. iets wat je even moet volhouden, waarna je weer vrolijk verder kunt gaan met je oude eetpatroon. een van de redenen waarom de meeste mensen niet hun levensstijl aanpassen als ze willen afvallen, maar op dieet gaan. nu weet ik dat ik misschien niet de aangewezen persoon ben om mensen te adviseren op eetgebied maar ik heb er zo veel over gelezen en gezien dat ik volgens mij wel een redelijk beeld heb van écht gezond eten.

en dan bedoel ik niet gezond eten zoals mensen als sonja bakker voorschrijven, met veel gesponsorde light-producten, vlees en niet te vergeten ontbijtkoek. eten voor de hardwerkende Nederlander. haar populariteit is me grotendeels een raadsel maar de basis van haar succes is denk ik vooral dat je nergens over na hoeft te denken. je ziet per dag wat je moet eten en er staan recepten in waarin je stap voor stap wordt uitgelegd hoe je dat moet maken. en dat is een uitkomst want het is ook echt een uitdaging om te bedenken wat je elke dag moet eten. toch heb je sonja daar niet voor nodig, heus niet. 

wat mij echt helpt is een lijstje met alles wat je voor je ontbijt, lunch en avondeten kunt maken. op die manier kun je gewoon kiezen wat je die dag gaat eten en kom je niet steeds in hetzelfde kringetje van gerechten terecht. dat is iets waar ik mezelf vaak op betrap en dat is niet per definitie erg, maar wel saai.  

gelukkig zijn er ook genoeg mensen die bewijzen dat heel gezond én heel lekker eten heel goed samengaan. zoals kyra de vreeze, schrijfster van het boek daytox. zij hoort echt bij een groep mensen waarvan ik hoop dat ze sonja bakker snel overbodig gaan maken en die me inspireren als ik niet weet wat ik moet eten.

dit recept is mijn versie van de carrot cake smoothie van angela liddon, een van die mensen. haar website, ohsheglows.com, is een enorme verzameling inspiratie. voor mij is dit een perfect herfstontbijt. zo lekker dat breakfast for dinner hiermee ook best een goed idee is. 

doe een geraspte wortel met een cup melk naar keuze, een bevroren banaan in stukjes, een paar ijsklontjes, koekkruiden, wat druppels stevia en een paar dadels in een blender of gebruik je staafmixer. ik deed er nog een handje gemengde kiemen, een halve avocado, een schepje vanille proteïnepoeder, wat chiazaadjes, en een beetje vanille-extract bij en bestrooide het met wat geraspte kokos

(omdat ik lui ben gebruik ik geraspte wortel uit een zakje. en ik heb een uitgebreide voorraadkast maar je kunt het ook zonder chiazaadjes, proteïnepoeder, kiemen en vanille-extract maken. de melk die ik gebruikte was hazelnootmelk)


   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten