vrijdag 30 november 2012

chaisnob

overvolle keukenkastjes, een vrije dag en kou maakten bij elkaar dat ik vandaag chai heb gemaakt. tijdens het lezen van wat recepten kwam ik er achter dat chai gewoon het hindi-woord voor thee is, en dat wat wij chai noemen eigenlijk masala chai is. je kunt het op steeds meer plekken drinken, maar meestal valt het me tegen. vaak komt het neer op waterige thee met melk, en dat is geloof ik niet de bedoeling. ik ben een chaisnob geworden, definitely. 

zelfgemaakte masala chai dus! er bestaat geen vast recept voor, en dat kwam me goed uit. want zoals inmiddels vast al duidelijk is geworden: ik hou niet van afwegen en recepten volgen dus ik heb een eigen mengsel gemaakt van de dingen die ik nog had. met vooral veel peper en kaneel, want ik hou van pittige chai.

ik deed drie kaneelstokjes, flink wat peperkorrels, wat venkelzaadjes, wat kruidnagels, wat steranijs, een stukje gember in plakjes, een paar kardamompeulen, een blaadje laurier en een zoethoutstokje met een heleboel water in een pan en liet het ongeveer twee en een half uur inkoken. laat het geheel helemaal afkoelen en zeef het. naar aanleiding van het recept voor masala chai van my new roots (http://mynewroots.blogspot.nl/2009/11/whos-cold-and-cranky-whos-damp-and.html) heb ik het chai-concentraat in ijsblokzakjes gedaan. briljant! het enige wat je dan hoeft te doen voor een helemaal zelfgemaakte masala chai latte is een of meerder chaiblokjes (of chaice, zoals mynewroots het noemt) in een pannetje te verwarmen met melk naar keuze en eventueel een zakje zwarte thee.breng op smaak met honing, agavesiroop of stevia. ik deed een gedeelte in de ijsblokzakjes en de rest in een fles in de koelkast,  sloeg het zwarte thee-gedeelte over en deed het mengsel uit de koelkast met sojamelk in mijn melkopschuimer. lekkerste chai-latte die ik ooit heb gedronken, plus het zelfgemaakte dus zeer voldane gevoel.  

(bijkomend voordeel, of grootste voordeel, is dat je huis goddelijk gaat ruiken als je dit aan het maken bent. kerst in overtreffende trap)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten